-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12952 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

دختري متولد 61 هستم ولي هنوز نمي دانم كه مرجع تقليدم كيست مدركم ديپلم است و مرجع تقليد كسي را ميخواهم كه همانند امام آسان بگيرد و تا به حال از امام تقليد مي كردم؟



خواهر گرامي چون شما متولد سال 61 هستيد اگر وقتي كه امام خميني ره از دنيا رفتند شما به سن تكليف نرسيده بوديد، نمي توانيد از امام خميني ره تقليد نماييد. و ابتدا بر تقليد ميت جايز نمي باشد.

در رابطه با تقليد از مجتهد بايد از مجتهد اعلم تقليد نمود. و در ميان مراجع فعلي كه شامل آيت ا...خامنه اي، آيتا... فاضل لنكراني، آيت ا...مكارم شيرازي، آيت ا... نوري همداني، آيت ا...زنجاني، آيت ا...سيستاني و تعدادي ديگر مي توانيد هر كدام را كه اعلم هستند را انتخاب نماييد. و در مورد اعلميت اين افراد هر كدام را انتخاب نماييد صحيح مي باشد.

اما در آسان گرفتن يا مشكل گرفتن احكام بايد گفت مراجع معظم تقليد احكام را از منابع كتاب، سنت، اجماع و عقل كه حجتهاي شرعي مي باشد استنتاج كرده و در توضيح المسائل ها آورده اند و جنبه سليغه اي ندارد. و همچنين مبناي شما در انتخاب مرجع تقليد بايد اعلميت مجتهد باشد نه آسان گرفتن مجتهد.

اما قابل ذكر است اگر بخواهيد از فتاواي امام ره استفاده نماييد مي توانيد از مقام معظم رهبري آيت ا... خامنهاي تقليد نماييد زيرا ايشان در فتوايي اجازه داده اند كه مقلدين ايشان از رساله امام استفاده نمايند و در مسائل اختلافي با نظرات امام، ايشان نظرات خودشان را بواسطه استفتائاتي كه از ايشان شده اعلام كرده اند و به شكل رساله اي به چاپ رسيده است.

اما اگر تاكنون اعمال خودتان را بدون تقليد انجام داده ايد اگر اعمالي كه انجام داده ايد با فتواي مجتهدي كه وظيفه تان تقليد از او بوده مطابق باشد، يا اگر به نحوي بفهميد كه به وظيفه واقعي خودتان تاكنون رفتار كرده ايد، اعمالي كه انجام داده ايد صحيح مي باشد.















مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.